Nachtelijk zweten behandelen en voorkomen

Zweten is iets dat ons lichaam van nature doet om het lichaam op temperatuur te houden. Overdag, tijdens het werken of sporten, maar ook ’s nachts als we slapen. Wordt u ’s nachts weleens badend in het zweet wakker? Of moet u lakens of slaapkleding regelmatig midden in de nacht vervangen omdat deze vochtig zijn? Mogelijk heeft u dan last van nachtelijk zweten. Hoe ontstaat nachtzweten en wat kunt u doen om ’s nachts zweten tegen te gaan?

Oorzaken voor nachtelijk zweten

Nachtzweten kan veel verschillende oorzaken hebben. Zo kan nachtelijk zweten bijvoorbeeld veroorzaakt worden doordat de slaapomgeving te warm is of dat de stof van nachtkleding of beddengoed niet voldoende ademt. Een andere oorzaak voor ’s nachts zweten kan de menopauze zijn. Ook koorts, infecties, medicijngebruik, slaapapneu of een te laag bloedsuikergehalte kunnen zorgen voor overmatig zweten in de slaap. Heeft u alles geprobeerd om het nachtelijk transpireren tegen te gaan, maar blijft u hier hinder van ondervinden? Dan kan sprake zijn van hyperhidrosis, de medische benaming van overmatig zweten zonder inspanning.

Wat kunt u doen tegen ’s nachts zweten?

Om nachtelijk zweten te voorkomen, kunt u zelf het nodige doen. Er zijn verschillende manieren die helpen uw lichaam op temperatuur te houden. Zorg ervoor dat uw lichaam voldoende is afgekoeld voordat u gaat slapen; wacht na het sporten bijvoorbeeld vier uur voordat u in bed stapt. Zorg voor een ‘koele’ en frisse slaapkamer. De ideale slaaptemperatuur is tussen 16-22 graden. Let ook op de materialen van slaapkleding en beddengoed; natuurlijke materialen als linnen en katoen houden minder warmte vast. Weet wat u eet en drinkt voordat u naar bed gaat. Zware maaltijden en alcohol kunnen voor zweetaanvallen in de nacht zorgen.

Tips om nachtzweten te voorkomen:

  • Eet gezond en gevarieerd
  • Sport regelmatig
  • Bescherm de huid tegen de zon
  • Blijf goed op gewicht
  • Vermijd te veel vetten en suikers
  • Drink voldoende water
  • Wees voorzichtig met alcohol, pittig eten en cafeïne
  • Koop een goed (ademend) matras
  • Zorg voor een koele slaapkamer
  • Draag niet-synthetische nachtkleding
  • Eet niet kort voor het slapen gaan

Behandelingen nachtelijk zweten: raadpleeg uw arts

In het geval van nachtzweten is het raadzaam uw huisarts te raadplegen. ’s Nachts zweten kan namelijk een teken van een onderliggend ziektebeeld zijn. Nadat een arts heeft geconstateerd dat de zweetaanvallen of zweetproblemen geen gevolg van gezondheidsklachten zijn, kunt u zweetklachten laten behandelen of uw levensstijl aanpassen.

Vraag een vrijblijvend een consult aan

Overmatig zweten kan op verschillende manieren effectief behandeld worden. Zo kunt u voor een botox-behandeling tegen overmatig zweten kiezen of okselzweten behandelen met miraDry, een permanente oplossing voor zweetproblemen. Deze behandelingen zijn geschikt voor verschillende lichaamsdelen en zweetklachten. Wilt u meer weten over onze behandelingen tegen overmatig zweten? Of bent u benieuwd hoe wij u kunnen helpen bij het verminderen en voorkomen van overmatig zweten? Neem voor meer informatie contact op met onze praktijk of vraag direct een vrijblijvend consult aan. Op basis van uw klachten bepalen wij de behandeling tegen overmatig zweten die het meest effectief is in uw persoonlijk situatie.